“Ce mancam?” “Cat mancam?” Si mai ales, “Cand?”

nutritie

Acestea sunt primele intrebari pe care ni le adresam cand vine vorba de alimentatie.
Motivatia de a slăbi este diferită în funcţie de fiecare persoană: de la cea estetică, până la a fi în formă fizică excelentă sau de a preveni o boală. Intensitatea acestei motivaţii va determina momentul în care vei fi pregatit să faci această schimbare, cât şi durata schimbării.
Modalităţile prin care se poate slăbi sunt diverse, mai mult sau mai puţin sănătoase.

Ce mancam?

O alimentaţie echilibrată din punct de vedere nutritiv înseamnă:
• Proteine 15-25 %
• Glucide (zaharuri) 50-55 %
• Lipide (grăsimi) 20-30 %.

Îţi recomand ca aceşti macronutrienţi să provină din:
Proteine atât din alimente animale, cât şi vegetale: carne, peşte, ouă, leguminoase, quinoa, nuci, migdale crude, orez brun, soia
• Glucide din alimente care se aborb lent: fructe, legume, orez brun, fasole boabe, linte, năut, mazăre, paste integrale, cereale, pâine integrală
• Lipide “bune” din peşte, ulei de măsline, seminţe, nuci, migdale crude, avocado, carne albă, ouă şi lactate proaspete

Cat mancam?

Este bine sa avem mai multe prize alimentare pe zi. Cu una sau doua mese pe zi nu putem avea pretentia ca avem un stil de viata sanatos. Ratiunea pentru care se recomanda intre 2-4 mese pe zi este de a nu ajunge la o senzatie de foame prea puternica, astfel incat sa pierdem controlul asupra aportului alimentar si sa ne supraalimentam.
Daca ai 2-4 mese pe zi la o distanta de aproximativ 4 ore, reduci foamea, si, in acelasi timp eviti efectele negative asupra metabolismului.

Cand mancam?

Cu putina planificare iti poti sincroniza dieta cu ritmul circadian, crescand performantele fizice si procesul de slabire.
Ritmul circadian este un ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale aparținând entităților vii. Ceasul biologic iti indica orele la care este bine sa faci miscare sau activitati fizice, sa mananci, sa te relaxezi sau sa dormi.

In primul rand, trebuie sa avem un orar al meselor bine stabilit si care sa nu varieze semnificativ de la o zi la alta. Este indicat sa consumam alimente intr-un interval de 11-12 ore in perioada activa a zilei. Daca micul dejun este luat la ora 8:00 dimineata, atunci cina ar trebui luata nu mai tarziu de ora 19:00. Aceasta ar insemna sa incadrezi consumul de alimente intr-un interval de 11 ore.
Desi ritmul de viata modern face sa para aproape imposibil sa urmezi dieta la ore fixe, sa iei masa de pranz in fiecare zi la aceeasi ora si cina la ora 7 seara fix, ganditi-va ca nu este imposibil, si ca probabil deja respectati un program fix pentru alte activitati de peste zi (orele de aerobic de exemplu, trezitul la aceeasi ora dimineata, etc.).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *