Ce sunt probioticele?

Alimente ce contin probiotice

Ce sunt probioticele?

Am auzit cu totii de probiotice si de faptul ca ar fi importante pentru organismul nostru. Dar stim ce sunt si de ce sunt importante? Haide-ti sa aflam!

Trebuie sa stim din start ca, organismul nostru detine si produce tot ce este necesar pentru supravetuire. Insa, din cauta unor factori nocivi, in principal externi, acesta isi pierde din functiile si proprietatile sale ce sustin viata.

Bacteriile din corpul nostru depasesc celulele acestuia intr-un numar de 10 la unu. Majoritatea acestor bacterii locuiesc in intestinul tau, dar majoritatea sunt destul de inofensive.

A avea bacterii intestinale potrivite inseamna a bifa numeroase beneficii pentru sanatate, inclusiv:

  • pierdere in greutate,
  • digestie imbunatatita,
  • functie imunitara imbunatatita,
  • piele mai sanatoasa,
  • risc redus de boli.

Probioticele, care sunt un anumit tip de bacterii prietenoase, ofera beneficii importante pentru sanatate, atunci cand sunt consumate.

Ele sunt produse de organismul nostru si pot fi adesea luate din suplimente, scopul lor fiind colonizarea intestinul cu microorganisme ce stimuleaza sanatatea.

Ce sunt probioticele?

Probioticele sunt microorganisme vii care, atunci cand sunt ingerate, ofera numeroase beneficii pentru sanatate.

De obicei, sunt bacterii, dar anumite tipuri de drojdii pot functiona, de asemenea, ca probiotice.

Probioticele se pot obtine si din suplimente, precum si din alimente preparate prin fermentatie bacteriana.

Printre alimentele ce contin probiotice se numara: iaurtul, chefirul, usturoiul, varza, muraturi, anumite tipuri de branza si produse fermentate.

Probioticele nu trebuie confundate cu prebioticele, acestea din urma fiind fibre alimentare ce ajuta la hranirea bacteriilor prietenoase care exista deja in intestinul tau.

Zeci de bacterii probiotice diferite ofera beneficii numeroase pentru sanatate.

Cele mai frecvente grupuri de probiotice includ Lactobacillus și Bifidobacterium.

Fiecare grup cuprinde specii diferite, iar fiecare specie are mai multe tulpini. Interesant este ca probioticele diferite abordeaza conditii diferite de sanatate.

Prin urmare, alegerea tipului potrivit – sau a tipurilor potrivite – de probiotice, este esentiala.

Unele suplimente – cunoscute sub denumirea de probiotice cu spectru larg sau multi-probiotice – combina specii diferite in acelasi produs.

Ce sunt probioticele?

Probioticele sunt microorganisme vii care stimuleaza sanatatea atunci cand sunt consumate in cantitati adecvate. Exista mai multe tipuri diferite si le putem obtine si din alimente sau suplimente.

Importanta probioticelor pentru digestie

Comunitatea complexa de microorganisme din intestinul tau se numeste flora intestinala sau microbiota.

De fapt, intestinul tau contine sute, chiar mii de tipuri diferite de microorganisme – aproximativ 1.000, conform unor estimari.

Acestea includ: bacteriile, drojdiile si virusii – bacteriile constituind marea majoritate.

Cea mai mare parte a florei intestinale se gaseste in colon sau intestinul gros, care este ultima parte a tractului digestiv.

In mod surprinzator, activitatile metabolice ale florei tale intestinale seamana cu cele ale unui organ. Din acest motiv, unii oameni de stiinta se refera la flora intestinului ca „organ uitat”.

Flora noastra intestinala indeplineste multe functii care sunt importante pentru sanatate:

  • Fabrica vitamine, inclusiv vitamina K si o parte din vitaminele B.

vitamine si minerale

Platinium MEGA Vit&Min

Vitamine si minerale esentiale pentru un organism sanatos


  • Transforma fibrele in grasimi cu lant scurt precum butiratul, propionatul si acetatul, care iti hranesc peretele intestinal si indeplinesc multe functii metabolice.

Aceste grasimi stimuleaza sistemul imunitar si intaresc peretele intestinal.

Acest lucru poate ajuta la prevenirea patrunderii substantelor nedorite in corp si provocarea unui raspuns imun.

Cu toate acestea, nu toate organismele din intestinul tau sunt prietenoase.

Flora intestinala este foarte sensibila la dieta ta, iar studiile arata ca o flora intestinala dezechilibrata este legata de numeroase boli.

Aceste boli includ: obezitatea, diabetul de tip 2, sindromul metabolic, bolile de inima, cancerul colorectal, Alzheimer si depresia.

Probioticele si fibrele prebiotice pot ajuta la corectarea echilibrului intestinal, asigurand ca „organul tau uitat” si anume flora intestinala sa functioneze optim.

Impactul probioticelor asupra sanatatii digestive

Probioticele sunt cercetate pe larg pentru efectele lor benefice asupra sanatatii digestive.

De exemplu, dovezi puternice sugereaza ca suplimentele probiotice pot ajuta la vindecarea diareei asociate cu antibiotice.

Atunci cand oamenii iau antibiotice, in special pentru perioade lungi de timp, de multe ori se confrunta cu diaree, chiar mult dupa ce infectia a fost eradicata.

Acest lucru se datoreaza faptului ca antibioticele ucid multe dintre bacteriile naturale din intestinul tau, ceea ce modifica echilibrul intestinal si permite bacteriilor daunatoare sa prospere.

Din acest motiv, de cele mai multe ori, doctorul prescrie si probiotice, odata cu antibioticele.

Probioticele combat, de asemenea, sindromul intestinului iritabil (IBS), o afectiune digestiva comuna, reducand gazele, balonarea, constipatia, diareea si alte simptome.

Unele studii noteaza beneficiile probioticelor si impotriva bolilor inflamatorii intestinale, cum ar fi boala Crohn si colita ulcerativa.

In plus, probioticele pot lupta impotriva infectiilor cu Helicobacter pylori, unul dintre principalii factori ai ulcerului si cancerului de stomac.

Daca in prezent aveti probleme digestive ce par ca nu se mai rezolva, un supliment probiotic poate fi un remediu de luat in considerare.

Impactul asupra pierderii in greutate

Cercetariile din domeniul nutritiei si a greutatii corporale, au constatat faptul ca persoanele obeze au bacterii intestinale diferite fata de cele slabe.

Interesant este ca studiile efectuate pe animale indica faptul ca transplanturile intestinale de la animale slabe pot face ca animalele obeze sa piarda din greutate.

Prin urmare, multi oameni de stiinta cred ca bacteriile intestinale sunt importante in determinarea greutatii corporale.

Asadar, unele tulpini probiotice par sa ajute la pierderea in greutate .

Intr-un studiu efectuat pe 210 persoane cu obezitate centrala, care se caracterizeaza prin exces de grasime pe burta, administrarea zilnica a Lactobacillus gasseri ( bacterie benefica), a dus la o pierdere de 8,5% din grasimea de pe burta. Studiul a durat 12 saptamani.

Cand participantii au incetat sa mai ia probioticul, au dobandit grasimea de pe burta in termen de 4 saptamani.

Dovada sugereaza, de asemenea, ca Lactobacillus rhamnosus si Bifidobacterium lactis (bacterii benefice) pot ajuta la pierderea in greutate si prevenirea obezitatii.

Sunt, in schimb, si unele studii efectuate pe animale, ce demonstreaza ca alte tulpini probiotice ar putea duce la crestere in greutate, si nu la pierdere.

Citeste si:

Usturoiul – Aliment probiotic

Alte beneficii aduse de probiotice pentru sanatate

Exista multe alte beneficii ale probioticelor.

Probioticele actioneaza eficient si vizibil asupra prevenirii si chiar ameliorarii si vindecarii unor afectiuni daunatoare, precum:

  • InflamatiaProbioticele reduc inflamatia sistemica, conducatorul principal al multor boli.
  • Depresia si anxietatea – Tulpinile probiotice Lactobacillus helveticus și Bifidobacterium longum s-au dovedit a reduce simptomele anxietatii si depresiei, la persoanele cu depresie clinica.
  • Colesterolul din sange – S-a demonstrat ca mai multe probiotice scad nivelul colesterolului rau LDL.
  • Tensiunea arteriala – Probioticele pot provoca, de asemenea, reduceri modeste ale tensiunii arteriale.
  • Functia imunitara – Mai multe tulpini probiotice pot imbunatati functia imunitara, ceea ce poate duce la un risc redus de infectii, inclusiv pentru raceala comuna.
  • Santatea pielii – Exista unele dovezi ca probioticele pot fi utile pentru acnee, rozacee si eczeme, precum si pentru alte afectiuni ale pielii.

Acestea reprezinta doar o mica parte din oceanul de beneficii ale probioticelor, deoarece studiile, in curs de desfasurare, indica o gama larga de efecte asupra sanatatii.

Pe langa impactul lor asupra pierderii in greutate si a digestiei, probioticele pot imbunatati, de asemenea, sanatatea inimii, functia imunitara si simptomele depresiei si anxietatii.

Ce sunt probioticele? – Siguranta si efecte secundare

Probioticele sunt, in general, bine tolerate si considerate sigure pentru majoritatea oamenilor.

Cu toate acestea, in primele zile, este posibil sa apara reactii adverse legate de digestie, cum ar fi gaze si disconfort abdominal usor.

Dupa ajustare, digestia ta ar trebui sa inceapa sa se imbunateasca.

Atentie! La persoanele cu sistem imunitar compromis, inclusiv cele cu HIV, SIDA si cateva alte afectiuni, probioticele pot duce la infectii periculoase.

***Daca aveti o afectiune medicala, consultati medicul inainte de a lua un supliment probiotic.

Sunt suplimentele probiotice necesare?

Mentinerea unui intestin sanatos este mult mai potrivit, decat luarea unui supliment probiotic.

Cu toate acestea, suplimentele probiotice ofera o gama larga de beneficii, cu putine efecte secundare, așa ca, daca esti interesat sa iti imbunatatesti sanatatea intestinului, acestea ar putea fi o alegere perfecta.

*Suplimentele probiotice pot provoca simptome digestive, dar acest lucru ar trebui sa se reduca in cateva zile.

Dieta de zi cu zi, exercitiile fizice, stresul, lipsa odihnei, sunt toate la fel de importante, deoarece multi factori de viata iti afecteaza bacteriile intestinale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *