Totul despre cofeina

cofeina

Cofeina face parte din rutina zilnica. In fiecare zi, miliarde de oameni se bazeaza pe cofeina pentru un impuls de trezire.

De fapt, acest stimulant natural este unul dintre cele mai utilizate ingrediente din lume.

Adesea se vorbeste despre efectele negative ale cofeinei asupra somnului si anxietatii. Cu toate acestea, studiile arata ca are si beneficii variate pentru sanatate.

Ce este cofeina?

Cofeina este un stimulent natural, cel mai frecvent intalnit in ceai, cafea si cacao.

Functia sa este de a stimula creierul si sistemul nervos central, ajutandu-ne sa ramanem vigilenti si impiedica instalarea oboselii.

Istoria ne spune ca primul ceai a fost preparat inainte de anul 2737 I.Hr; cafeaua a fost descoperita mai tarziu de catre un pastor etiopian. Acesta a observat energia suplimentara pe care o dadea caprelor.

Bauturile racoritoare cu cofeina au intrat pe piata la sfarsitul anilor 1800, iar imediat si bauturile energizante.

In prezent, 80% din populatia lumii consuma zilnic un produs ce contine cofeina. Acest numar creste pana la 90% printre adultii din America.

Cofeina este un stimulent natural consumat in întreaga lume. Majoritatea oamenilor o primesc de la cafea, ceai, bauturi racoritoare, bauturi energizante sau ciocolata.

Cum functioneaza cofeina?

Dupa consumare, cofeina este absorbita rapid in sange. De acolo, se deplaseaza la ficat si se imparte in compusi care pot afecta functia diferitelor organe.

Efectul principal al cofeinei este asupra creierului. Se manifesta prin blocarea efectelor adenozinei, un neurotransmitator care relaxeaza creierul si va face sa va simtiti obositi.

In mod normal, nivelurile de adenozina se acumuleaza in timpul zilei, accelerand starea de oboseala.

Cofeina va ajuta sa ramaneti treaz, conectandu-va la receptorii de adenozina din creier, fara a ii activa. Acest lucru blocheaza efectele adenozinei, ceea ce duce la oboseala redusa.

De asemenea, cofeina poate crește nivelul de adrenalina din sange si activitatea creierului. Neurotransmitatorii dopaminergici si norepinefrine, promoveaza o stare de excitare, vigilenta si concentrare.

Deoarece afecteaza creierul, cafeina este adesea mentionata ca un medicament psihoactiv.

In plus, cofeina tinde sa-si exercite rapid efectele.

De exemplu, cantitatea ce se gaseste intr-o ceasca de cafea poate dura pana la 20 de minute pentru a ajunge in sange si aproximativ o ora pentru a atinge eficienta maxima.

Ce alimente si bauturi contin cofeina?

Cofeina se gaseste in mod natural in seminte, nuci sau frunzele anumitor plante. Aceste surse naturale sunt apoi recoltate si prelucrate pentru a produce alimente si bauturi cu cofeina.

Cantitatile de cofeina ce se regasesc, de obicei, in bauturile populare (exemplificat pentru 240 ml de apa):  

  • Espresso: 240-720 mg.     
  • Cafea: 102-200 mg.    
  • Ceaiuri de ierburi: 65-130 mg.     
  • Bauturi energice: 50-160 mg.     
  • Ceai preparat: 40-120 mg.    
  • Bauturi racoritoare: 20-40 mg.     
  • Cafea decofeinizata: 3-12 mg.    
  •  Bautura ce contine cacao: 2-7 mg.    
  •  Lapte de ciocolata: 2-7 mg.

Unele alimente contin, de asemenea, cofeina.

De exemplu, 28 de grame de ciocolata cu lapte contine 1-15 mg, in timp ce 28 grame de ciocolată neagra, are aprox. 5-35 mg .

Puteti gasi cafeina si in unele medicamente, prescrise medical sau in farmacii, recomandate pentru raceli, alergie sau durere. Este, de asemenea, un ingredient comun in suplimentele de pierdere a grasimilor.

Retineti: continutul efectiv de cofeina dintr-o ceasca de cafea sau ceai poate varia considerabil.

Acest fapt se datoreaza unor factori precum: originea, metoda de procesare si preparare, inclusiv timpul de preparare.

Cofeina poate imbanatati starea de bine si functiile creierului

Cofeina are capacitatea de a bloca semnalele moleculare ale adenozinei. Aceasta determina o crestere a altor molecule de semnalizare, cum ar fi dopamina si norepinefrina .

Aceasta schimbare a mesajelor cerebrale este considerata a fi benefica pentru starea de spirit si functia creierului.

O revizuire raporteaza ca, dupa ce participantii au ingerat 37,5-450 mg de cofeina, au avut o stare de vigilenta mai buna si un timp de reactie mai rapid.

In plus, un studiu recent a legat consumul a două-trei cesti de cafea cu cofeina pe zi, la un risc de sinucidere cu 45% mai mic.

Un alt studiu a raportat un risc de depresie cu 13% mai mic pentru consumatorii de cofeina.

Cand vine vorba de starea de spirit, mai multa cofeina nu este neaparat mai buna.

Intr-adevar, un studiu a constatat ca o a doua ceasca de cafea nu a produs beneficii suplimentare, decat daca a fost consumata la cel putin 8 ore dupa prima ceasca .

Consumul intre trei si cinci cesti de cafea pe zi poate, de asemenea, sa reduca riscul bolilor cerebrale, cum ar fi Alzheimer si Parkinsons, cu 28-60%.

Cofeina stimuleaza metabolismul si accelereaza pierderea in greutate

Datorita capacitatii sale de a stimula sistemul nervos central, cofeina poate accelera metabolismul cu pana la 11% si arderea grasimilor cu pana la 13%.

Practic, consumand 300 mg de cofeina pe, zi va poate permite sa ardeti inca 80 de calorii pe zi . Aceasta valoare poate parea mica, dar este similara cu excesul de calorii responsabil pentru cresterea medie anuala in greutate cu aprox. 1 kg.

Un studiu desfasurat pe o perioada pe 12 ani, privind cofeina si cresterea in greutate, a observat ca participantii care au consumat cea mai mare cantitate de cafea au pierdut in greutate, in medie, cu 0,4-0,5 kg, la sfarsitul perioadei de studiu.

Cofeina poate stimula metabolismul si poate promova pierderea de grasime.

cofeina

Cofeina poate imbunatati performanta exercitiilor

Cand vine vorba de exercitii fizice, cofeina poate creste utilizarea grasimilor ca si combustibil. Acest lucru este benefic deoarece poate ajuta glucoza stocata in muschi sa dureze mai mult, intarziind timpul necesar muschilor pentru a ajunge la epuizare.

Cofeina poate imbunatati, de asemenea, contractiile musculare si creste toleranta la oboseala.

Cercetatorii au observat ca dozele de 2,3 mg / kg (5 mg / kg) greutate corporala au imbunatatit performanta si anduranta cu pana la 5%, cand au fost consumate cu o ora inainte de efectuarea exercitiilor.

Recent, cercetarile actualizate au aratat ca doze de cofeina de pana la 1,4 mg / kg (3 mg / kg) pe greutate corporala, pot fi suficiente pentru a beneficia de avantaje.

Mai mult, studiile au raportat beneficii similare in sporturile de echipa, antrenamentele de mare intensitate si exercitiile de rezistenta.

Cofeina poate sa reduca efortul perceput in timpul exercitiilor fizice cu pana la 5,6%, ceea ce poate face antrenamentele mai usoare.

Consumarea de cantitati mici de cofeina cu aproximativ o ora inainte de antrenament, este probabil sa imbunatateasca performanta exercitiilor fizice.

Protectie impotriva bolilor cardiace si a diabetului de tip 2

Parerile asupra cofeinei s-au schimbat, dupa studii recente. De exemplu, s-a constatat ca aceasta nu creste riscul bolilor cardiace .

De fapt, dovezile recente arata un risc cu 16-18% mai scazut al bolilor de inima la persoanele care beau intre una si patru cesti de cafea, zilnic .

Alte studii arata ca 2-4 cani de cafea sau de ceai verde consumate pe zi reduc riscul de accident vascular cerebral cu 14-20%.

Un lucru de retinut este faptul ca, intr-adevar cofeina poate creste usor tensiunea arteriala la unii oameni. Cu toate acestea, acest efect este în general mic (3-4 mmHg) si tinde sa se estompeze pentru majoritatea persoanelor, atunci cand consuma cafea in mod regulat.

Poate proteja impotriva diabetului

O analiză recenta arata ca cei care beau cea mai mare cantitate de cafea au un risc cu 29% mai mic, de a dezvolta diabet zaharat de tip 2.

In mod similar, cei care consuma cea mai mare cantitate de cofeina au un risc cu pana la 30% mai mic. Studiile au observat ca riscul scade cu 12-14% pentru fiecare 200 mg de cofeina consumata.

Chiar si cafeaua decofeinizata are efecte. Aceasta a fost, de asemenea, legata de un risc de diabet zaharat cu 21% mai mic. Acest lucru indica faptul ca alti compusi ai cafelei pot, de asemenea, sa protejeze impotriva diabetului de tip 2.

Alte beneficii pentru sanatate

Consumul de cofeina este legat de mai multe beneficii pentru sanatate:   

  • Protejeaza ficatul – Cafeaua poate reduce riscul de afectare a ficatului (ciroza) cu pana la 84%; poate incetini progresia bolii, imbunateste raspunsul la tratament si reduce riscul de deces prematur.
  • Promoveaza longevitatea – poate scadea riscul de deces prematur cu pana la 30%, mai ales la femei si diabetici.
  • Reduce riscul de cancer – 2-4 cani de cafea sau ceai verde pe zi, pot reduce riscul de cancer la ficat cu pana la 64% si riscul de cancer colorectal cu pana la 38%.
  • Protejeaza pielea – Consumand 4 sau mai multe cesti de cafea sau bauturi cu cofeina, pe zi se poate reduce riscul de cancer de piele cu 20% .
  • Reduce riscul de scleroza multipla: consumatorii de cafea pot avea un risc cu pana la 30% mai mic de a dezvolta scleroza multipla. Cu toate acestea, nu toate studiile sunt de acord.   
  • Impiedica guta – consumul in mod regulat a patru cani de cafea pe zi, poate reduce riscul de aparitie a gutei cu 40% la barbati si 57% la femei.
  • Sprijina sanatatea intestinului: Consumand 3 cani de cafea pe zi timp de 3 saptamani, poti creste cantitatea si activitatea bacteriilor intestinale benefice.

Unele dintre beneficiile enumerate, pot fi influentate si de alte substante ce intra in compozitia cafelei sau a ceaiului verde.

Toate cele enumerate, ne spun astazi ca sa bei cafea nu iti face rau, din contra, poti sa-ti sprijini sanatatea. Cofeina sprijina ficatul sanatos, pielea si tractul digestiv. De asemenea, poate prelungi viata si ajuta la prevenirea mai multor boli.

Efectele secundare ale cofeinei

Consumul de cofeina este considerat, astazi, sigur.

Este bine sa retineti, insa, cofeina poate crea dependenta la unele persoane mai sensibile si datorita predispozitiilor genetice.

Unele efecte secundare legate de consumul excesiv includ: anxietatea, nelinistea, tremurul, bataile neregulate ale inimii si tulburarile de somn.

Prea multa cofeina poate, de asemenea, sa promoveze dureri de cap, migrene si hipertensiune arteriala la unele persoane.

In plus, cofeina poate traversa cu usurinta placenta, ceea ce poate creste riscul de avort spontan sau de scadere a greutatii la nastere. Femeile insarcinate ar trebui sa-si limiteze doza zilnica la 200 mg sau mai putin.

E foarte important de mentionat faptul: cofeina poate interactiona cu unele medicamente. Persoanele care iau antidepresive, de exemplu, ar trebui sa evite cofeina, deoarece aceste medicamente pot creste efectele sale.

Cofeina poate avea efecte secundare negative la unii oameni, incluzand anxietate, agitatie si tulburari de somn.

Un aport de cofeina de 200 mg pe doza si pana la 400 mg pe zi este, in general, considerat sigur.

Considera ca un consum zilnic de pana la 400 mg de cofeina este sigur, aceasta cantitate fiind distribuita la 2-4 cani de cafea pe zi.

In concluzie, studiile si cercetariile efectuate pe cofeina au aratat ca aceasta nu este atat de nesanatoasa cum se credea odata. De fapt, dovezile arata ca poate fi exact contrariul.

Prin urmare, puteti alege cafeaua sau ceaiul zilnic ca o modalitate placuta de a promova o sanatate buna.

Cumpara Online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *